عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

سلسه پژوهش های اعتقادی

عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

سلسه پژوهش های اعتقادی

عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

بسمه تعالی
من از حکم و فرمان حق نگذرم
اگر بگذرد تیغ خصم از سرم
...
گفتند آن یهودان چندان دروغ و بهتان
بر عیسی بن مریم، بر مریم و حواری
من کیستم که بر من نتوان دروغ گفتن
نه قرص آفتابم نه ماه ده چهاری

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه

قتل عام قبیله مالک بن نویره توسط خالد بن ولید

دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ق.ظ

بخاری در صحیحش از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که آن حضرت خالد بن ولید را « سیف اللّه » (شمشیر خدا) تعریف نمود! [۲]  

ترمذی در سننش نقل می‌کند که ابوهریره گفت: روزی خالد بن ولید از کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله عبور نمود، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:  

نعم عبداللّه خالد بن الولید، سیف من سیوف الاسلام. [۳]  


خالد بن ولید، بنده شایسته ای از بندگان خداست. او شمشیری از شمشیرهای اسلام است.  

اما در رابطه با شخصیت خالد بن ولید:  

او از ابتدای ظهور اسلام تا هنگام فتح مکه (حدود ۲۱ سال) با تمام توان علیه پیامبر و اسلام و مسلمین، خصومت و دشمنی نمود. خالد در جنگ احد فرمانده بخشی از لشکر کفار بود و او بود که دستور داد از پشت و از شکاف کوه آنگاه که مسلمین مشغول جمع آوری غنائم بودند بر مسلمین حمله کنند و آنان را محاصره و به شهادت برسانند.  

در جنگ احد به خاطر حیله خالد بن ولید، هفتاد نفر از مسلمین در کنار عموی پیامبر یعنی حمزه علیه السلام به شهادت رسیدند.  

او هنگام فتح مکه برای در امان ماندن از مسلمین بعد از ۲۱ سال توطئه علیه اسلام، ابراز مسلمانی نمود!  

بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله خالد بن ولید با تمام توان جهت استحکام پایه‌های خلافت ابوبکر کوشید و به گونه ای مورد اعتماد دستگاه خلافت قرار گرفت، که وی را فرمانده کل نیروهای مسلح نمودند!  

او نیز برای تقویت دستگاه خلافت غاصبانه، به راحتی مخالفان حکومت ابوبکر را به بهانه‌های گوناگون قتل عام می‌نمود. [۱]  


وی به فرمان ابوبکر به قوم مالک بن نویره [۱] از صحابی رسول خدا صلی الله علیه و آله به بهانه ارتداد ایشان حمله کرد و بعد از آنکه مالک بن نویره و قومش تسلیم شدند همه آنان را گردن زد و سرهای بریده آنان را زیر دیگ قرار داد و برای لشکریانش آش پخت!! خالد بن ولید در همان شب، زن مالک بن نویره که بسیار زیبا بود را به چادر خود آورد و با او عمل شنیع زنا را مرتکب شد، و آنگاه که خلیفه از این جنایت بزرگ خالد بن ولید باخبر شد گفت: کاری به خالد نداشته باشید که او شمشیر اسلام است و او طبق اجتهاد خویش عمل کرده است!!  

برخی از منابع اهل سنت که قتل عام قوم مالک بن نویره توسط خالد بن ولید و زنای او با همسر مالک را نقل کرده اند از این قرار است:  

الفائق فی غریب الحدیث والاثر، ج ۳، ص ۱۵۷.  

لسان العرب، ماده قتل.  

تاج العروس، ماده قتل.  

تهذیب اللغه، ج ۹، ص ۶۳.  


الاصابه، ج ۳، ص ۲۱۸.  

فوات الوفیات، ج ۳، ص ۳۷۸.  

سیر اعلام النبلاء، ج ۱، ص ۳۷۸.  

تاریخ ذهبی، ج ۲، ص ۲۴.  

تاریخ دمشق، ج ۱۶، ص ۲۷۴.  

ثقات ابن حبان، ج ۲، ص ۱۶۵.  

کنزالعمال، ج ۵، ص ۶۱۹.  

تاریخ ابن الوردی، ج ۱، ص ۱۳۵.  

البدایة والنهایه، ج ۹، ص ۴۶۲.  

صواعق المحرقه، ج ۱، ص ۹۱ و منابع متعدد دیگر.  

آری، این است جنایت بزرگ خالد بن ولید به اسم اسلام، که اهل سنت با قول به « اجتهاد صحابه » آن را موجه جلوه می‌دهند!!  

می گویند: صحابه مجتهدند و هر کاری انجام دهند بر آنان نمی توان ایراد گرفت ؛ زیرا طبق اجتهادشان عمل کرده اند نه هوای نفسانی!!  

یک بار هم همین عنصر پست و آلوده، قصد نمود حضرت امیرمؤمنان علیه السلام را در نماز ترور کند که موفق نشد.  

ابوبکر که از امیرمؤمنان واهمه داشت، با اینکه امیرمؤمنان علیه السلام به خاطر مصالح امت اسلام از حق خود چشم پوشی نموده بود ؛ با این حال باز ابوبکر می‌ترسید. لذا به خالد دستور داد که در نماز جماعت پشت سر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام قرار بگیرد و هنگام سلام دادن نماز، امام علیه السلام را به قتل برساند که به خواست الهی موفق به این کار نشد  


که جریان آن مفصل است. به این منابع مراجعه گردد:  

البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۳۴۸.  

بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۱۳۷.  

رجال کشی، ص ۳۹۵.  

الیقین، سید بن طاووس، باب ۱۱۵.  

علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۱۹۲.  

کتاب سلیم بن قیس هلالی (اسرار آل محمّد صلی الله علیه و آله)، ص ۵۷۰.  

تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۵۹.  

المسترشد فی امامة علی بن ابی طالب، طبری امامی، ص ۶۵۲.  

تفسیر نورالثقلین، حویزی، ج ۴، ص ۱۸۹ و... 

--------------- 

[۲]: صحیح بخاری، کتاب فضائل اصحاب النبی صلی الله علیه و آله، باب مناقب خالد بن ولید، ح ۳۷۵۷. 

[۳]: سنن ترمذی، کتاب المناقب، باب مناقب خالد بن ولید، ح ۳۸۴۶. 


[۱]: البته جنگ با مدعیان نبوت، از این موضوع خارج است. 

[۱]: قوم مالک بن نویره به دستگاه خلافت زکات پرداخت نکرد، از این رو از طرف دستگاه خلافت، حکم ارتداد و قتل آنها صادر شد. بررسی مستندات تاریخی به خوبی این را اثبات می‌کند که مالک بن نویره اگر زکات به دستگاه خلافت نداد، نه از این جهت بود که اصل زکات را منکر بود ؛ بلکه چون حق خلافت را از امیرالمؤمنین علیه السلام می‌دانست و دستگاه خلافت را غیر مشروع می‌دانست، به حکومت ابوبکر زکات پرداخت ننمود، لذا خالد بن ولید به امر ابوبکر تمام قوم را قتل عام نمود آن هم بعد از دادن امان و تسلیم شدن آنان!!

  • Ja Abdi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی