علت آنکه پیغمبران و مؤمنان مبتلا ببلا میشوند
۱- حدیث کرد ما را پدرم از... از حضرت صادق علیه السّلام که میفرمود: در کتاب حضرت امیر
المؤمنین على علیه السّلام است که: بیشتر و سخت تر است (از باقى مردم) بلاى پیغمبران و بعد از ایشان اوصیاء آنها و بعد آنان که مرتبه ایشان از اوصیاء کمتر است (و از دیگران برترند) و مؤمنان بقدر حسناتشان مبتلا ببلا میگردند.
علل الشرائع / ترجمه مسترحمى، النص، ص: ۱۰۸
پس هر کسى عملش صحیح باشد و دینش سالم (از انحراف و بدعتها) باشد بلایش از دیگران بیشتر و سخت تر است، زیرا خداى عز و جل قرار نداده دنیا را أجر و ثواب در مقابل اعمال مؤمن و عقوبت براى گناهان کافر.
و هر کس اندک باشد عملش و سست باشد دینش بلایش (از مؤمنان) کمتر خواهد بود، و سرعت بلا بسوى مؤمن بیشتر است از سرعت باران بسوى زمین.
۲- حدیث کردند ما را... از حضرت صادق علیه السّلام که میفرمود: اگر مؤمن در کوه باشد (و در آنجا زندگی نماید) خداى متعال کسیرا میفرستد که او را أذیت کند تا (بسبب صبر نمودنش بر اذیت) او را اجر عنایت فرماید.
۳- حدیث کردند ما را... از حضرت امام حسین علیه السّلام که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله میفرمود: پیوسته من و پیغمبران و مؤمنانى که پیش از من بوده اند مبتلا بوده ایم بیک نفرى که ما را اذیت نماید، و اگر مؤمن بالاى کوهى باشد خداى تعالى کسیرا میفرستد که او را اذیت برساند تا او را اجر و مقام دهد.
و حضرت امیر المؤمنین على علیه السّلام میفرمود همیشه من مظلوم بودهام از روزى که متولد شدهام تا بحال حتى (برادرم) عقیل چشمانش درد میکرد و میخواستند دوائى در چشمش بریزند میگفت دوا در چشم
من نریزید مگر آنکه چشمان على را قبلا دوا بریزید، و آنقدر اصرار میکرد که ناچار میشدند در چشم من دوا بریزند با اینکه چشمان من هیچ درد نمیکرد «۱»
______________________________
(۱) عقیل برادر حضرت امیر المؤمنین و بیست سال از آن حضرت بزرگتر بوده و عالم بانساب عرب و از نیک و بد حسب و نسب ایشان کاملا آگاه بوده و بدین جهت تا حدى او را دوست نمیداشتند و در حسن و حاضر جوابى معروف بوده، و در سنه پنجاه هجرى در سن ۹۳ یا ۹۶ رحلت کرد، و دو فرزندش با سه نفر از فرزندان فرزندانش در کربلا در رکاب حضرت امام حسین علیه السّلام شهید شدند.
و روایت فوق سبب قدح عقیل نمیشود بلکه بیاید در باب ۱۱۴ روایتى در مدح او و بلاها و گرفتاریهائى که ما بندگان گرفتار آن میشویم از سه قسم خارج نیست:
یا براى ازدیاد اجر و مقام و رتبه است در پیشگاه خداوند چنان که روایت دوم و سوم بصراحت مشعر بر آنست، و یا براى امتحانست، که حجت باشد بر خود ما، و یا بواسطه ارتکاب گناهانست که براى بیدارى و هوشیارى و بخویشتن آمدن ما از باب لطف خداى منان بر ما منت میگذارد و ما را مبتلا میسازد
علل الشرائع / ترجمه مسترحمى، النص، ص: ۱۰۹
- ۹۶/۱۲/۲۴