قائلان به صحت احادیث امام مهدی در اهل سنت
برخی علمای اهل سنت معتقدند احادیث مربوط به امام مهدی دارای صحت و وثاقت و به همین سبب، حجت میباشد. ما در این قسمت نیز
به برخی از آنها اشاره میکنیم.
ترمذی (متوفای۲۹۷ق): وی که در سنن خود، بابی را به امام مهدی اختصاص داده است، ذیل سه حدیث مینویسد: «هذا حدیث حسن صحیح».
حاکم نیشابوری (متوفای ۴۰۵ ق): او در کتاب المستدرک علی الصحیحین، حداقل در شش مورد از احادیث مربوط به امام مهدی مینویسد: «هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه؛ سند این حدیث، صحیح است؛ ولی بخاری و مسلم، آن را نقل نکرده اند».
بغوی (متوفای ۵۱۰ق): وی در کتاب مصابیح السنه وقتی روایتهای مربوط به امام مهدی را میآورد، در برخی موارد اشاره میکند که اینها احادیث صحیح است.
قرطبی مالکی (متوفای ۶۷۱ق): وی نیز در کتاب التذکره به صحت بعضی احادیث مهدوی اشاره میکند.
ابن تیمیه (متوفای ۷۲۸ق): وی در کتاب منهاج السنة النبویة مینویسد: «حدیثهایی که برای خروج مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به آنها استناد میشود، حدیثهایی صحیح هستند».
ابن قیم جوزیه (متوفای ۷۵۱ق): وی در آخر کتاب المنار المنیف فی الصحیح و الضعیف که در قسمتی از آن، احادیث امام مهدی را مطرح میکند، میگوید: «و الاحادیث علی خروج المهدی اصح اسناداً؛ احادیث دال بر خروج امام مهدی در صحیح ترین سندها وارد شده است.
تفتازانی (متوفای ۷۹۳ق): سعد الدین تفتازانی در شرح المقاصد در اواخر بحث امامت دربارة خروج امام مهدی مینویسد: «در این باره احادیث صحیحی وارد شده است».
شیخ محمد جزری دمشقی (متوفای ۸۳۳ق): وی در کتاب اسنی المناقب میگوید: «احادیث مربوط به امام مهدی و خروج وی در آخرالزمان، صحیح است».
عبدالوهاب شعرانی (متوفای ۹۷۳ق): وی در کتاب الیواقیت و الجواهر میگوید: «دربارة خروج امام مهدی، احادیث صحیح به دست ما رسیده است».
ابن حجر هیثمی (۹۷۴ق): وی در ذیل حدیث «مهدی از فرزندان فاطمه است» مینویسد: سند آن، صحیح است».
قاضی شوکانی (متوفای۱۲۵۰ق)
شیخ عبدالمحسن بن العباد (از معاصران)
[مهدویت در صحاح سته - صفحه ۲۲]
- ۹۶/۱۲/۲۶