عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

سلسه پژوهش های اعتقادی

عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

سلسه پژوهش های اعتقادی

عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

بسمه تعالی
من از حکم و فرمان حق نگذرم
اگر بگذرد تیغ خصم از سرم
...
گفتند آن یهودان چندان دروغ و بهتان
بر عیسی بن مریم، بر مریم و حواری
من کیستم که بر من نتوان دروغ گفتن
نه قرص آفتابم نه ماه ده چهاری

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه

بیعتم را فسخ کنید! من بهترین نیستم!

جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۰۶:۴۹ ق.ظ


ابوبکر مکرر بر منبر می‌گفت: 

اقیلونی اقیلونی فلست بخیرکم و علی فیکم 

یعنی مرا رها کنید رها کنید بیعت من را فسخ کنید! من بهترین فرد شما نیستم در حالیکه علی علیه السلام در میان شماست!!. (۱) 

و نیز ابوبکر گفت: محققا بیعت بر خلافت کاری حساب نشده و شرزا بود که خداوند شرش را برطرف نمود و من از برپا شدن فتنه ترسیدم... بی شک بار عظیمی را به دوش افکندم که مرا تاب و توان آن نباشد و راستی که دوست داشتم نیرومندترین افراد مردم به جای من عهده دار آن می‌شد، و همچنان از مردم عذر خواهی می‌کرد. (۲) 

همچنین آمده است که گفت: من از رأی (بیعت) شما گذشتم، چه بهترین شما نیستم. پس با بهترین خود بیعت کنید. (۳) 

به روایت دیگر آمده است: من متصدی زعامت و رهبری شما شدم در حالیکه بهترین شما نیستم، پس اگر راه راست پیمودم مرا یاری دهید و اگر به انحراف و کجی کشیده شدم، مرا به راستی وادار کنید. (۴) 

این جمله بسیار معروف و مشهور است و حتی مولا علی علیه السلام نیز به این جمله ابوبکر در خطبه شقشقیه اشاره می‌کنند. در آنجایی که حضرت میفرمایند: "در همان اثناء که (ابوبکر) در حیات خود از آن کناره گیری می‌نمود" مولا علی علیه السلام به این نکته اشاره می‌کنند که ابوبکر در حیات خویش و در زمان حکومتش از مردم می‌خواست او را رها کنند و بیعتش را فسخ کنند. یعنی خود ابوبکر می‌دانست که صلاحیت حکومت و خلافت را ندارد! 

***** 

(۱) شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱ ص 

۱۶۹- نهج البلاغه عبده، ص ۴۰ چاپ دوم. بحارالانوار ج۳۰ ص۴۹۷ 

(۲) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۲/۵۰ و ۶/۴۷ 

(۳) کنزالعمال ۵/۶۵۶ و۶۳۱ 

(۴) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۱۷/۱۵۶


  • Ja Abdi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی