انگشت های خداوند
جاء حبرٌ من الاحبار إلی رسول اللّه صلی الله علیه و آله فقال: یا محمّد، إنا نجد أنّ اللّه یجعل السماوات علی اصبع، والأرضین علی اصبع، والشّجر علی اصبع، والماء والثری علی إصبع، و سائر الخلائق علی إصبع، فیقول أنا الملک، فضحک النبی صلی الله علیه و آله حتی بدت نواجذه تصدیقا لقول الحبر.
مردی از دانشمندان یهود نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: یا محمّد! خداوند آسمانها را بر انگشتی، زمینها را بر انگشتی، درخت را بر انگشتی، آب و خاک را بر انگشتی و سایر خلایق را بر انگشتی نگه میدارد و میگوید: من پادشاهم.
پیامبر صلی الله علیه و آله جهت تصدیق قول او خندید...
صحیح بخاری، کتاب تفسیر، باب تفسیر سوره زمر، باب ۲، ح ۴۸۱۱،
ص: ۴۶
ج ۳، ص ۲۸۵ و کتاب التوحید، باب « ما یذکر فی الذات » و « ما جاء فی قول اللّه تعالی أن رحمة اللّه قریب من المحسنین ».
صحیح مسلم، کتاب صفة القیامة والجنة والنار، ح ۱۹ ۲۲، ج ۴، ص ۲۱۴۷ و ۲۱۴۸.
سنن ترمذی، کتاب تفسیر سوره زمر، باب ۳۹، ح ۳۲۳۸ ۳۲۴۰، ج ۵، ص ۲۸۷ و ۲۸۸.
در حدیثی دیگر آمده:
ما من قلب إلاّ بین اصبعین من أصابع الرحمن.
قلبی از بنی آدم نیست مگر آنکه بین دو انگشت از انگشتهای خدا قرار دارد.
سنن ابن ماجه، مقدمه باب فیما انکرت الجهمیة، باب ۱۳، ح ۱۹۹، ج ۱، ص ۷۲.
سنن ترمذی، کتاب الدعوات، باب ۹۰، ح ۳۵۲۲، ج ۵، ص ۴۹۶.
و همچنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکنند که:
لا تزال جهنم تقول هل من مزید؟ حتّی یضع فقها ربّ العزّة تبارک و تعالی قدمه...
ص: ۴۷
در روز قیامت آنگاه که جهنم پر میشود، خداوند پایش را روی جهنم میگذارد!!
صحیح مسلم، کتاب الجنة والصفته، باب ۱۳، ح ۳۵ ۳۸، ج ۴، ص ۲۱۸۶.
سنن ترمذی، کتاب تفسیر، باب تفسیر سوره « ق »، باب ۵۰، ح ۳۲۷۲، ج ۵، ص ۳۱۱.
خداوند پاک و منزه تر از آن است که دارای اجزاء و شبیه مخلوقات خویش باشد ؛ زیرا موجودی که دارای اجزاء است مرکب است و موجود مرکب، هم محدود است و هم به اجزاء خود نیازمند است و خداوند متعال نه مرکب است و نه نیازمند.
بنابراین خداوند، دست و پا و انگشت و اجزاء و جوارح ندارد و هرکس این عقیده را داشته باشد از توحید خارج است.
و « یداللّه » که در قرآن آمده، [۱] کنایه از قدرت خداوند متعال است.
----------
[۱]: سوره فتح، آیه ۱۰.
[عجایبی از صحاح : نقدی جامع بر صحاح سته اهل سنت - صفحه۴۶]
- ۹۶/۱۲/۲۱