عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

سلسه پژوهش های اعتقادی

عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

سلسه پژوهش های اعتقادی

عـــبـــدالـــقـــائـــمـــ🌷

بسمه تعالی
من از حکم و فرمان حق نگذرم
اگر بگذرد تیغ خصم از سرم
...
گفتند آن یهودان چندان دروغ و بهتان
بر عیسی بن مریم، بر مریم و حواری
من کیستم که بر من نتوان دروغ گفتن
نه قرص آفتابم نه ماه ده چهاری

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه

انکار دستور یزید به خراب کردن کعبه

يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۰۵ ق.ظ

 

اشاره 

ابن تیمیه: «درباره پادشاهان مسلمین از بنى امیه و بنى عباس و نایبان آنان شکى نیست هیچ یک از آنان قصد اهانت به کعبه را نداشتند. نه نایب یزید، نه نایب عبدالملک حجاج بن یوسف و نه غیر از این دو نفر بلکه عموم مسلمین کعبه را تعظیم مى کردند. مقصود آنان محاصره ابن زبیر بود و به منجنیق بستن هم به جهت او بود نه کعبه. یزید کعبه را خراب نکرد و قصد سوزاندن آن را نیز نداشت. نه او و نه نایبان او و این مورد اتفاق مسلمانان است. فرزند زبیر بود 


که کعبه را خراب نمود... ». [۱] ۲۶۱ پاسخ: ابن اثیر در کتاب «الکامل فى التاریخ» مى نویسد: 

«چون مسلم بن عقبه از جنگ با اهل مدینه و غارت آن فارغ شد با لشکریانش به طرف مکه حرکت کرد تا با ابن زبیر مقابله کند. او در نیمه راه مرد. بعد از آن حصین بن نمیر فرماندهى لشکر را به عهده گرفت. آنان چون به مکه رسیدند در آنجا اقامت کردند و بقیه محرم و صفر و سه روز از ماه ربیع الاول را با فرزند زبیر و طرفدارانش جنگیدند. در این اثنا خانه خدا را به منجنیق بسته و آن را به آتش کشیدند... ». [۲] ۲۶۲ ابن قتیبه در کتاب «الامامة و السیاسه» مى نویسد: «لشکر حصین بن نمیر حرکت کرد تا به مکه رسید. عده اى اسب سوار را فرستاد تا پایین مکه را به دست گیرند. در آنجا وسایل جنگى و منجنیق‌ها را نصب نمودند و به لشکریان خود دستور داد روزى ده هزار سنگ به طرف مکه رها کنند». [۳] ۲۶۳ سیوطى در کتاب «تاریخ الخلفا» از ذهبى نقل مى کند: 

«چون یزید با اهل مدینه آن عمل را انجام داد؛ لشکر حره به جهت جنگ با فرزند زبیر به طرف مکه حرکت کرد... 


چون به آنجا رسیدند فرزند زبیر را محاصره کرده با او به قتال برآمده با منجنیق سنگباران نمودند... از شرارت و شعله هاى آتش آنان پرده هاى کعبه وسقف آن سوخت... ». [۱] ۲۶۴ 

نظر علماى اهل سنت درباره یزید 

اکثر علماى اهل سنت یزیدبن معاویه را به خاطر کشتن امام حسین علیه السلام و جنایات دیگرش شدیداً مورد طعن و سرزنش قرار داده اند: 

۱- آلوسى: «هر کس بگوید یزید با این عملش معصیت نکرده و لعنش جایز نیست باید در زمره انصار یزید قرار گیرد». [۲] ۲۶۵ ۲- ابن خلدون: «غلط کرده ابن العربى مالکى که مى گوید حسین علیه السلام به شمشیر جدش کشته شد». [۳] ۲۶۶ ۳- تفتازانى: «رضایت یزید به کشتن حسین علیه السلام و خوشحالى او از آن و اهانت به اهل بیت از متواترات معنوى است». [۴] ۲۶۷ ۴- جاحظ: «جنایاتى که یزید مرتکب شد از قبیل کشتن حسین علیه السلام، به اسارت بردن اهل بیتش، چوب زدن به 

ص: ۸۹ 

دندان‌ها و سر مبارک حضرت، ترساندن اهل مدینه و خراب کردن کعبه همگى دلالت بر قساوت، نفاق و خروج او از ایمان دارد. یزید فاسق و ملعون است و هر کس از دشنام دادن ملعون جلوگیرى کند خودش ملعون است». [۱] ۲۶۸ ۵- دکتر طه حسین: «گروهى گمان مى کنند یزید از کشته شدن حسین علیه السلام با آن وضع فجیع تبرّى جسته و گناه این عمل را به گردن عبیداللَّه انداخته اگر چنین است چرا عبیداللَّه را ملامت و عقاب نکرد و از ولایت عزل ننمود؟ ». [۲]

----------

[۱]: . منهاج السنه، ج ۴، ص ۵۷۷ 

[۲]: . کامل ابن اثیر، ج ۳، ص ۳۱۶؛ البدایة والنهایة، ج ۸، ص ۲۴۶؛ تاریخ طبرى، ج ۴، ص ۳۸۱ و ۳۸۲ 


[۳]: . الامامة و السیاسة، ج ۲، ص ۱۲؛ شذرات الذهب، ابن عماد حنبلى، ج ۱، ص ۲۸۷ 

[۱]: . تاریخ الخلفا، ص ۲۰۹؛ اخبار مکه، ازرقى، ج ۱، ص ۲۰۲ 

[۲]: . تفسیر روح المعانى، ج ۲۶، ص ۷۳ 

[۳]: . مقدمه ابن خلدون، ص ۲۵۴ 

[۴]: . شرح عقاید نسفیه، ص ۱۸۱ 


[۱]: . رسائل جاحظ، ص ۲۹۸ 

[۲]: . الفتنة الکبرى، ج ۲، ص ۲۶۵

[نقدی بر افکار ابن تیمیه (موسس وهابیت) - صفحه۸۷]

  • Ja Abdi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی